🔑 Nøkler
Sameiet har systemnøkler. Trenger du å bestille ekstra nøkler sender du en e-post til styret med emne "nøkler". Husk å oppgi navn og nøkkelnummer.
🚪 Utleie
På årsmøtet 16.06.2023 ble det vedtatt gebyr ved utleie. Gebyret er på 3000,- per nye utleierforhold. Gi beskjed til styret.
Gebyret dekker kostnader forbundet med ekstra arbeid som følge av utleie (slik som gjennomgang av brannsentral, rutiner, dør-/postkasseskilt, oppdatering i databaser for kontaktinformasjon, etc.), som ellers ville blitt fordelt på alle beboere.
💧Vann
Vannkran til leilighet finnes i skap på veggen ved klimanlegg i leiligheten.
Hovedkran for sameiet finnes i et eget rom innerst i bodene under Steinsvikskrenten 47.
🛗 Heiser
Heisene driftes av Alt Heis AS. Ved heis-problemer kontakt styret - som så bestiller service. Ved nødstilfeller eller dersom styret er utilgjengelig, kontakt Alt Heis direkte (kontakt info på deres nettsider).
📮 Postkasser og skilt
Skilt til postkasse kan du selv bestille fra posten.no eller Skiltservice. Systempostkassene sameiet bruker er levert av Posten.
💥 Forsikring / Skader
Sameiet har avtale med IF Skadeforsikring AS. Alle skader skal rapporteres til styret av seksjonseier, uansett størrelse og omfang.
🗑️ Boss og gjenvinning
Informasjon om bosstømming og nærmeste gjenvinningsstasjoner fra BIR
🧽 Bilvask
Bilvask er ikke tillatt i sameiet.
🔥 Brannanlegg
Panelet for brannanlegget ("brannsentralen") er å finne i garasjen, rett innenfor porten. Det er viktig å gjøre seg kjent med dette ved å lese gjennom hurtigguiden.
Kontakt styret dersom du lurer på noe eller trenger en demonstrasjon.
🔧 Service
Feil og mangler rapporteres til styret som så bestiller service.
🚲 Sykkelrom
Sameiet har et åpent sykkelrom i garasjen, ved heisen til Steinsvikskrenten 45.
Det skal ikke oppbevares andre gjenstander her. Det er ikke faste plasser og det er på eget ansvar at sykler settes her. Styret anbefaler at sykkelen sikres med lås.
OBS! Tyveri informeres til styret, samt eget forsikringsselskap.
💵 Felleskostnader
Du får tilsendt faktura for felleskostnader direkte fra vår forretningsfører.
Dersom overtagelse av seksjon skjer midt i en måned, forutsettes det at kjøper og selger avtaler fremgangsmåte for oppgjør seg i mellom.
Merk: Du skal ikke bruke selgers faktura ved innbetaling. Betalingsinformasjon blir sendt så snart BOB mottar melding fra megler om eierskifte. Har du spørsmål om dette kan du kontakte BOB.
📺 TV og bredbånd
Sameiet har avtale med Telenor om levering av TV- og bredbåndstjenester. Dette er en standardavtale som inngår i fellesutgiftene. Den enkelte seksjonseier kan også inngå avtale direkte med Telenor om ytterligere tjenester, eks. flere TV-kanaler, raskere bredbånd og telefoni. Eventuelle tilleggstjenester utover standardavtale faktureres seksjonseier direkte.
T-We Boks (dekoder) og trådløs ruter følger leiligheten. For mer info sjekk Telenor.no eller ring 915 09000.
⚡ Strømmåler
Dørene til tekniske rom låses opp med din systemnøkkel (samme nøkkel som du bruker på inngangsdøren din)
Steinsvikskrenten 45 – i teknisk rom ved postkasser.
Steinsvikskrenten 47 – i teknisk rom ved boder (innerst i gangen, til høyre).
Steinsvikskrenten 49 – i teknisk rom vis-a-vis heis til nr 49.
🌡️ Ventilasjonsanlegg
Ventilasjonsanleggene i hver seksjon av sameiet ble levert av Ventistål.
Hver seksjonseier er ansvarlig for sitt eget ventilasjonanlegg, inkludert regelmessig bytting av filter. Filter kan bestilles fra Ventistål. Det er også mulig å tegne et abonnement på filter.
Spørsmål om vedlikehold/service (utover kjøp av filter) kan også rettes til Ventistål.
☀️ Solskjerming
Ønsker du å montere utvendig solskjerming som f.eks. markiser eller ZIP screen søker du først til styret. Det må velges farge på duk og kassett rundt motor som matcher de andre løsningene i sameiet.
Styret anbefaler følgende aktører som er blitt brukt før:
Haveland Markise AS (utvendig solskjerming)
Fasadeprodukter AS (innvendig solskjerming)
📁 Boligmappa
Noe informasjon om din bolig er registrert hos boligmappa.no - et digitalt servicehefte for bolig som kan motta dokumentasjon direkte fra håndverkere. Boligeier kan også loggføre egeninnsats og legge inn kvitteringer, bilder, osv.
Boligmappa er tilgjengelig for registrert eier (Tinglyst hjemmelshaver). Hvis du flytter, vil ny eier overta boligmappa fra boligen du flytter fra, mens du overtar boligmappa til boligen du flytter til. Overføringen skjer automatisk gjennom synkronisering med tinglysningsregisteret.
💰 Forretningsfører
Foretningsfører tar seg av mange rutinemessige økonomiske, administrative, og regnskapsmessige oppgaver. Sameiet har forretningsfører fra BOB
Forretningsførers oppgaver:
- Kreve inn felleskostnader, føre kontroll med innbetalingene, foreta purringer og inkasso av eventuelle restanser
- Utarbeide ligningsdata til seksjonseiere
- Foreta en betryggende forvaltning av sameiets likvide midler
- Utføre løpende regnskapsførsel og fremme forslag til årsregnskap og årsberetning
- Fremme forslag til budsjetter
- Registrere overdragelse av boliger og påse at sameiets regler blir fulgt
- Oversende nødvendige oppgaver til myndighetene
🚗 Parkering
Hver seksjon i bygget eier 1 eller flere parkeringsplasser i garasjeanlegget. Disse er merket med leilighetsnummer. Parkeringsplassen skal ikke benyttes til oppbevaring av sikkerhetsmessige grunner.
I garasjen er det i tillegg 16 parkeringsplasser merket med nr. 1 - 16. Disse disponeres av beboere utenfor sameiet, etter avtale med Sameie Steinsvikskrenten.
Merkede plasser for handikapparkering er kun for biler med godkjent parkeringsbevis for forflytningshemmede. Beviset skal være synlig i sin helhet i frontruten (ref. Sameiets ordensregler).
Elektronisk portåpner bestilles gjennom styret og leveres av vaktmester. Send oss en e-post.
Det er 8 plasser for gjesteparkering utenfor garasjeporten, samt 2 oppe ved bosset.
OBS: Gjesteparkeringen er kun for besøkende, ikke leietakere, eller bil nr. 2.
🔋 Elbil og lading
Grunnet brannsikkerhet er det er ikke lov til å lade elbil via en vanlig stikkkontakt (unntak: seksjonseiere som tidligere har fått dette godkjent). Lading av elbil via strømuttak i fellesområdene er heller ikke lov.
Har man kjøpt en elbil og ønsker å lade den i garasjen, må man montere en ladestasjon som er forskriftsmessig satt opp. Styret må godkjenne alle slike monteringer i forkant.
Her viser vi til Lov om eierseksjoner, § 25. hvor det bl.a. står følgende:
"En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn."
Styret har besluttet at ladestasjoner som installeres i felles garasjeanlegg skal være av typen DEFA eRange (også kalt Salto). Dette for å sikre at vi i fremtiden kan ettermontere et fordelingssystem (CLU). Et fordelingssystem vil være nødvendig for å sikre nok strøm til alle når når behovet for antall ladestasjoner øker.
Ved dagens løsning kobles din ladestasjon direkte til din egen strømmåler, og du betaler for eget forbruk. Her anbefales bruk av 16 Ampere sikring.
Styret ønsker at Bergen Elektro Team AS brukes som montør, ettersom disse har inngående kunnskap om sameiets elektriske standard.
Kontaktperson: Eskil Thorvaldsen, tlf: 46805089, epost: eskil@bet-as.no
Etter installasjon:
Styret skal ha kopi av samsvarserklæring på at jobben er utført av godkjent elektroinstallatør.